Realizacja Projektu COP 2 na polskim wybrzeżu – debata w Centrum Techniki Morskiej S.A.
W dniu 30 stycznia 2025 roku w Centrum Techniki Morskiej S.A. w Gdyni odbyło się spotkanie w sprawie realizacji strategicznego Projektu Centralny Okręg Przemysłowy 2 – COP 2 na obszarze wybrzeża. W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele firm przemysłowych i środowisk naukowych oraz organizacji społecznych o charakterze opiniotwórczym – Rady Budowy Okrętów, reprezentowanej przez przez jej przewodniczącego kmdr prof. dr hab. inż. Andrzeja Makowskiego oraz Rady Rozwoju Polskiej Marynarki Wojennej i Handlowej, reprezentowanej przez jej sekretarza inż. Sylwestra Pietrzaka. Obecni byli także: wiceadmirał w st. spocz. prof. ucz. dr hab. Stanisław Zarychta i kontradmirał w st. spocz. Konrad Wiśniowski – reprezentujący na spotkaniu CTM S.A., które dysponuje dużym potencjałem naukowym i inżynierskim pracującym na rzecz polskiego przemysłu stoczniowego, zwłaszcza przy budowie okrętów dla Marynarki Wojennej RP.
Po przedstawieniu przez prof. dr hab. Pawła Sorokę celów i założeń strategicznego Projektu COP 2 odbyła się debata na temat realizacji tego projektu na polskim wybrzeżu. Dotyczyła ona wielu aspektów, zarówno gospodarczych, jak i związanych z bezpieczeństwem i infrastrukturą państwa. Podobnie było z pierwszym COP budowanym przez Eugeniusza Kwiatkowskiego..
Projekt COP 2 powinien być nie tylko wsparciem dla polskich stoczni, takich jak Stocznia Wojenna i Remontowa Shipbuilding S.A i innych firm przemysłowych, ale także powinien objąć infrastrukturę portową i komunikacyjną. Zagadnienia te omówił kmdr dr inż. Bohdan Pac z Rady Budowy Okrętów, który m.in. przedstawił koncepcję rozbudowy Portu w Ustce i jego połączenia sieciami komunikacyjnymi z infrastrukturą obronną i zakładami przemysłowymi na środkowym wybrzeżu aż do Bydgoszczy ( koncepcja ta jest przedstawiona na stronach www.cop 2.pl w rubryce: Debaty, wypowiedzi i opracowania). Jerzy Miłosz – reprezentujący Oddział PIT-RADWAR S.A. – Oddział w Gdańsku przedstawił niektóre aspekty realizacji przez jego firmę programów na rzecz obrony powietrznej, natomiast Katarzyna Michalska z firmy „Radmor S.A. zwróciła uwagę na potrzebę zapewnienia polskiemu przemysłowi zdolności do produkcji w kraju komponentów i elementów niezbędnych do produkcji finalnej. W nawiązaniu do tego Kmdr prof. dr hab. inż. Dariusz Bugajski z Akademii Marynarki Wojennej, członek Rady Budowy Okrętów stwierdził, że w warunkach zagrożenia wojennego i konfliktu zbrojnego, łańcuchy dostaw powinny być maksymalnie skrócone i w pierwszej kolejności oparte na podmiotach krajowych. Podobny pogląd zaprezentował kpt. Marek Sęk – członek Rady Rozwoju Polskiej Marynarki Wojennej i Handlowej. Obecny na spotkaniu członek Rady Programowej COP 2 – Krzysztof Żmuda, Zastępca Przewodniczącego Krajowej Sekcji Przemysłu Okrętowego NSZZ „Solidarność” w swym wystąpieniu wskazał na nowe uwarunkowania dla funkcjonowania przemysłu obronnego wynikające z Polityki Bezpieczeństwa i Obrony Unii Europejskiej i zamierzeń Europejskiej Agencji Obrony.
Sekretarz Rady Rozwoju Polskiej Marynarki Wojennej i Handlowej inż. Sylwester Pietrzak wskazał na potrzebę wykorzystania nowej infrastruktury Portu Lotniczego Gdynia Babie-Doły np. w celu zbudowania Lotniczej Bazy NATO. Rozbudowa Portu w Ustce, jego zdaniem, będzie miała znaczenie nie tylko dla gospodarki, lecz także będzie korzystna dla funkcjonowania amerykańskiej bazy w Redzikowie.
Na zakończenie spotkania, którego przebieg wykazał aprobatę dla Projektu COP 2, jego uczestnicy postanowili, że reprezentująca ich delegacja powinna spotkać się w najbliższym czasie z marszałkiem województwa pomorskiego i przedstawić mu cele i założenia Projektu COP 2 uwzględniające obszar wschodniego i środkowego wybrzeża.


