Realizacja Projektu COP 2 na polskim wybrzeżu – debata w Centrum Techniki Morskiej S.A.

Realizacja Projektu COP 2 na polskim wybrzeżu – debata w Centrum Techniki Morskiej  S.A.

 W dniu 30 stycznia 2025 roku  w Centrum Techniki Morskiej S.A.  w Gdyni odbyło się spotkanie w sprawie realizacji strategicznego Projektu Centralny Okręg Przemysłowy 2 – COP 2 na obszarze  wybrzeża. W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele firm przemysłowych i środowisk naukowych oraz organizacji społecznych o charakterze opiniotwórczym – Rady Budowy Okrętów, reprezentowanej przez przez jej przewodniczącego  kmdr prof. dr hab. inż. Andrzeja Makowskiego oraz Rady Rozwoju Polskiej Marynarki Wojennej i Handlowej,  reprezentowanej przez jej sekretarza inż. Sylwestra Pietrzaka. Obecni byli także:  wiceadmirał w st. spocz. prof. ucz. dr hab. Stanisław Zarychta  i kontradmirał w st. spocz. Konrad Wiśniowski – reprezentujący na spotkaniu  CTM S.A., które dysponuje dużym potencjałem naukowym i inżynierskim pracującym na rzecz polskiego przemysłu stoczniowego, zwłaszcza przy budowie okrętów dla Marynarki Wojennej RP.

            Po przedstawieniu przez prof. dr hab. Pawła  Sorokę  celów i założeń strategicznego Projektu COP  2 odbyła się debata na temat realizacji tego projektu na polskim wybrzeżu. Dotyczyła ona  wielu aspektów,  zarówno gospodarczych, jak i związanych z bezpieczeństwem i infrastrukturą państwa. Podobnie było z pierwszym COP budowanym przez Eugeniusza Kwiatkowskiego..

             Projekt COP 2  powinien być nie tylko wsparciem dla polskich stoczni, takich jak Stocznia Wojenna i Remontowa Shipbuilding S.A i innych firm przemysłowych, ale także powinien objąć  infrastrukturę portową  i komunikacyjną. Zagadnienia te omówił kmdr dr inż. Bohdan Pac z Rady Budowy Okrętów, który m.in. przedstawił koncepcję rozbudowy Portu w Ustce i jego  połączenia  sieciami komunikacyjnymi z infrastrukturą obronną i zakładami przemysłowymi na środkowym wybrzeżu aż do Bydgoszczy ( koncepcja ta jest przedstawiona na stronach www.cop 2.pl w rubryce: Debaty, wypowiedzi i opracowania). Jerzy Miłosz – reprezentujący Oddział PIT-RADWAR S.A. – Oddział w Gdańsku przedstawił niektóre aspekty realizacji przez jego firmę programów na rzecz obrony powietrznej, natomiast Katarzyna Michalska z firmy „Radmor S.A. zwróciła uwagę na  potrzebę zapewnienia polskiemu  przemysłowi  zdolności  do produkcji w kraju  komponentów i elementów niezbędnych do produkcji finalnej. W nawiązaniu do tego Kmdr prof. dr hab. inż.  Dariusz Bugajski z Akademii Marynarki Wojennej, członek Rady Budowy Okrętów stwierdził, że w warunkach zagrożenia wojennego i konfliktu zbrojnego, łańcuchy dostaw powinny być maksymalnie skrócone i w pierwszej kolejności oparte na podmiotach krajowych. Podobny pogląd zaprezentował kpt. Marek Sęk – członek Rady Rozwoju Polskiej Marynarki Wojennej i Handlowej. Obecny na spotkaniu członek Rady Programowej COP 2 – Krzysztof Żmuda, Zastępca Przewodniczącego Krajowej Sekcji Przemysłu Okrętowego NSZZ „Solidarność” w swym wystąpieniu wskazał na nowe uwarunkowania dla funkcjonowania przemysłu obronnego wynikające z Polityki Bezpieczeństwa i Obrony Unii Europejskiej i zamierzeń Europejskiej Agencji Obrony.

   Sekretarz Rady Rozwoju Polskiej Marynarki Wojennej i Handlowej inż. Sylwester Pietrzak  wskazał na potrzebę wykorzystania nowej infrastruktury Portu Lotniczego Gdynia Babie-Doły np. w celu zbudowania Lotniczej Bazy NATO. Rozbudowa Portu w Ustce, jego zdaniem,  będzie miała znaczenie nie tylko dla gospodarki, lecz także będzie korzystna dla funkcjonowania amerykańskiej bazy w Redzikowie.        

               Na zakończenie spotkania, którego przebieg wykazał aprobatę dla Projektu COP 2,  jego uczestnicy postanowili, że  reprezentująca ich delegacja powinna spotkać się w najbliższym czasie z marszałkiem województwa pomorskiego i przedstawić mu cele i założenia Projektu COP 2  uwzględniające obszar wschodniego i środkowego wybrzeża.